WIJ ZIJN
SHORE CONNECTION.

Zit je vol met ideeën, maar heb je geen tijd om ze uit te voeren? Of heb je juist een gebrek aan ideeën over hoe je meer klanten kunt aantrekken? Laat ons je helpen!
Wij helpen jou met het verhaal van jouw bedrijf, product of dienst te vertellen - met de juiste woorden & beelden, aan de juiste mensen.
Bel Lisa: 06-2468 93 74 | Bel Nora: 06-1020 79 10 info@shoreconnection.nl
Back to top

We hadden ze zo graag willen helpen – De teloorgang van Bilder & de Clercq

Shore Connection / Marketing  / We hadden ze zo graag willen helpen – De teloorgang van Bilder & de Clercq

We hadden ze zo graag willen helpen – De teloorgang van Bilder & de Clercq

bilderdeclercqscan2bilderdeclercqscan_3In het mei-nummer van Sprout stond een interview met de mannen van Bilder & de Clercq, het fantastischebilderdeclercqscan nieuwe eetwinkelconcept dat veel lof en prijzen kreeg, maar toch failliet ging. Zo jammer, wij kwamen er graag, waren dol op het concept, vonden de winkels prachtig, maar merkten ook wel dat het niet zo’n storm liep als ze zouden willen.

 

We lazen in de Sprout nieuwsbrief in september 2014 dat de nieuwe vestiging in de Pijp niet zo lekker liep als die in de Jordaan. Wij boden onze marketinghulp aan, mailden en belden verschillende keren met Rogier Leopold, kregen altijd een heel vriendelijk antwoord en uitnodigingen voor een kop koffie (met amandelmelk), maar ook de melding dat er géén marketingbudget was. Helemaal geen marketingbudget? Dat is toch wel een beetje raar voor zo’n concept.
Ik stelde voor een keer vrijblijvend langs te komen om te kletsen en daar kon Rogier ‘geen nee tegen zeggen’. ‘Maar,’ zo zei hij ‘budget zal wel een dingetje blijven.’

 

Ik ben langs geweest in de winkel op de Ceintuurbaan, heb uitgebreid rondgekeken en gesproken met het personeel en het enige manco dat ik kon bedenken was de locatie; de fietsers scheurden voorbij, je kon er nauwelijks parkeren en er was weinig voetverkeer. Toen ik Rogier erover sprak, zei hij dat de locatie inderdaad niet zo gelukkig was, maar dat ze er van alles aan deden om bekend te worden in de buurt.

 

Blijkbaar was het niet genoeg, want in het voorjaar van 2015 lazen we dat de vestiging in de Pijp werd gesloten. Ze wilden wel door met het concept, dus opnieuw boden we onze hulp aan. Helaas was er ‘écht geen marketingbudget’, dus de afspraak werd steeds uitgesteld. Maar we voelden het al een beetje, de zin was eruit. In september 2015 gingen ze failliet.

 

Recentelijk zag ik dus ineens een interview met de mannen in de Sprout van mei 2016 (ik ben soms een trage lezer van tijdschriften) en er werd een heleboel duidelijk. Met toestemming van Sprout wil ik het artikel en de lessen van Rogier en Diederik graag met jullie delen.

 

‘De Ceintuurbaan hadden we niet moeten openen’.
Waarom zagen ze zelf niet in dat deze locatie niet geschikt was? Ik denk dat de keuze voor deze locatie er uiteindelijk voor heeft gezorgd dat ze failliet gingen. Ze hadden een goedlopende zaak in de Jordaan maar moesten een heleboel geld, 3 ton, in een slechte locatie steken. ‘Van dit pand op de Ceintuurbaan was de huurprijs sterk verlaagd. [.…] Dat het niet voldeed aan onze andere eisen […] namen we voor lief.’ Dat de huurprijs sterk verlaagd was en het niet voldeed aan hun eisen, had misschien al bellen moeten doen rinkelen. Een goede locatie voor een stenen winkel is heel bepalend.

 

‘In ons businessplan stond dat we vanaf twee winkels break-even zouden draaien.’
Ow, business plannen. Zodra je het laatste woord hebt getypt, is het alweer achterhaald. Ik houd er niet van. Sommige mensen wel, omdat het ze structuur en duidelijkheid geeft. Ik vind dat je er erg inflexibel van wordt. Het is belangrijker om mee te bewegen met ontwikkelingen dan om maar vast te houden aan dat verdomde businessplan. Vaak is het wel nodig als je een (bank-)lening wilt, ook al zo’n traag proces. Tegen de tijd dat je lening rond is, is er alweer een hoop veranderd, of ben je failliet.

 

Dan het punt dat wij het vreemdste vonden:
‘Er was meer marketing nodig om de naamsbekendheid te vergroten, maar het marketingbudget was gerelateerd aan de omzet. En die nam alleen maar af.’ We zeggen het zo vaak: je kunt nóg zo’n goed concept of product hebben, maar als niemand ervan weet, dan wordt het geen succes. Ondernemers steken écht te weinig geld en/of moeite in marketing. Ze hebben een prachtige winkel of een hele mooie website, maar niemand weet ze te vinden. De wereld is je uithangbord, er is online zo veel mogelijk, marketing hoeft echt helemaal niet duur of ingewikkeld te zijn. Maar je moet wél weten wie je doelgroep is en waar je die kunt vinden. Als je zelf niet weet waar je moet beginnen, of je hebt het te druk, of je vindt het niet leuk, huur dan iemand anders in om je te helpen (niet het neefje van je buurman). Schrik niet van het woord marketingbudget.
Over de investeerders zeggen ze: ‘Ze wilden zo min mogelijk investeren en zo snel mogelijk return on investment.’

 

‘Terugkijkend was de deal met de nieuwe partner geen goede.’
‘De Ceintuurbaan hadden we niet moeten openen, en uiteindelijk ook niet moeten sluiten. We hadden door moeten gaan met meerdere vestigingen.’
‘Het is vooral frustrerend dat ze zo weinig tijd hebben gekregen om van hun concept een succes te maken, vinden ze.’

 

‘Gekregen’? Genomen, denk ik zelf. Denk je ook niet, als je dit leest, dat ze meer tijd hadden moeten nemen om de juiste investeerders te vinden met dezelfde ideeën? Dat ze beter naar hun gevoel hadden moeten luisteren in plaats van naar die foute investeerders? Dat ze door hadden moeten zetten?
Het is enorm jammer dat deze mannen met een fantastisch concept, maar met de verkeerde keuzes en investeerders, zo veel tijd en geld zijn verloren.

 

Want wat je nodig hebt als ondernemer: heel veel geduld, heel veel doorzettingsvermogen en een grote berg poen.

 

Bronvermelding: Sprout mei 2016
Met toestemming van: Guido Dongen/Sprout

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.