WIJ ZIJN
SHORE CONNECTION.

Zit je vol met ideeën, maar heb je geen tijd om ze uit te voeren? Of heb je juist een gebrek aan ideeën over hoe je meer klanten kunt aantrekken? Laat ons je helpen!
Wij helpen jou met het verhaal van jouw bedrijf, product of dienst te vertellen - met de juiste woorden & beelden, aan de juiste mensen.
Bel Lisa: 06-2468 93 74 | Bel Nora: 06-1020 79 10 info@shoreconnection.nl
Back to top

Wat heb je nodig bij het tekstschrijven? Goede input en een duidelijke doelgroep!

Aangezien ik dit jaar eigenlijk voornamelijk teksten aan het schrijven ben, worden twee dingen mij steeds duidelijker: hoe belangrijk goede input en een duidelijke doelgroep zijn.
 
Ik schrijf veel voor hele verschillende blogs, voor (verhuur)makelaars, een spanplafondfabrikant, een webshop, etc. Verder regelmatig artikelen, app descriptions, webteksten en persberichten, in het Nederlands en in het Engels. Hele verschillende soorten teksten dus! Ieder type tekst vergt een andere aanpak, lengte, toon en volgorde van de informatie.
 
Maar dat soort vereisten, daar kom ik wel uit. Ik heb denk ik voldoende ervaring met tekstschrijven en krijg genoeg feedback van de klant en van de lezers om te weten waar ik op moet letten. Wat echter heel belangrijk blijkt, zijn dus die twee zaken die ik al noemde: input en de doelgroep. 
 

Het krijgen van goede input

 
Iedereen heeft het druk. Onze klanten ook. Gelukkig maar! Natuurlijk is de insteek van onze diensten en mijn teksten voornamelijk dat ze het nog drukker krijgen, maar een ondernemer heeft veel aan zijn of haar hoofd. En, zoals ik de vorige keer al schreef, je maakt – als het goed is – altijd tijd voor je klanten, maar vaak te weinig voor jezelf. Zo dus ook met onze eigen klanten. Als ik weer een blog post voor ze ga schrijven, dan zijn ze vaak druk met andere dingen en goede input geven over de blog schiet er soms een beetje bij in.
 
Tegenwoordig sta ik er echter op dat ik goede input krijg van de klant; anders ga ik niet schrijven. Het is namelijk gebleken dat ik dan ga “raden” wat de klant wil lezen. Zou ze dit bedoelen? Zou hij dat erin willen hebben? Maar dat werkt niet. Als de klant de tekst dan leest denken ze soms ‘Oh, dat bedoelde ik helemaal niet. Dat had ik beter uit moeten leggen.’ Daarna moet ik, nu wél met goede of betere input, opnieuw gaan schrijven of hele stukken aanpassen. En daar hou ik helemaal niet van.
 
Als een klant nu zegt: ‘Goh, ik heb het zó druk! Dit is het onderwerp, schrijf maar wat,’ dan zeg ik: ‘Nee joh! Ik wacht rustig tot je tijd hebt om even te bellen of me een betere briefing te sturen.’ Want als ik ga raden wat de klant wil lezen dan sta ik voor het volgende probleem. 
 

Schrijf voor de lezer, niet voor de klant

 
Mijn klant is niet de lezer van de blog. Dat is de klant van mijn klant. Soms zit daar zelfs nog iemand tussen (ik schrijf in een geval voor de lezer van de klant van de klant van mijn klant). Natuurlijk wil ik dat mijn klant tevreden is met mijn schrijfsels, zij betalen mij tenslotte. Maar als ik schrijf moet ik hen niet in gedachten nemen.
 
Een voorbeeld: ik schrijf voor een blog van een fabrikant. De eigenaar, waar ik mee overleg over de inhoud en input, is een vrolijke, relaxte, volgens mij jonge man. Zijn klanten zijn echter ietsje ouder, zo 55+ en over het algemeen welgesteld. Ik zou voor hem op een hele andere manier schrijven dan voor zijn klanten! Dus als ik schrijf voor die blog dan probeer ik alles wat hij mij heeft verteld (en dat is nogal wat) in mijn achterhoofd te houden maar te schrijven alsof ik direct tegen zijn klant praat.
 
Toen ik vorige week op één dag 6 verschillende teksten voor 6 verschillende klanten en doelgroepen moest schrijven, moest ik wel flink schakelen. Maar door echt steeds een ander persoon voor ogen te nemen, lukte het me om 6 hele verschillende teksten te schrijven. Dus wanneer iemand tegen mij zegt: ‘Ja, maar jij hebt natuurlijk ook je eigen schrijfstijl’, dan denk ik: ‘Dat is wel zo, maar ik schrijf niet voor mezelf.’ Deze blog, op onze eigen site, die komt natuurlijk het dichtste in de buurt van ‘voor mezelf’ schrijven. 
 

Als je zelf teksten gaat schrijven

 
Mocht je zelf een blog hebben op je website, of een Facebook-post willen schrijven, of zelfs een ondernemingsplan moeten schrijven, houd dan altijd in gedachten: wát ga ik schrijven? Dus een duidelijke structuur en een duidelijke input. Niet zomaar wat verzinnen, want dan wordt het rommelig. Schrijf eerst voor jezelf op wat je in de tekst wilt terugzien en maak een structuur.
 
En bedenk: voor wie schrijf ik? Wie is de lezer, wat is zijn leeftijd, wat zijn de interesses van deze persoon, wat vindt hij belangrijk? Schrijf met die persoon in gedachten en hopelijk krijg je dan een tekst waar de lezer enthousiast over is.

Heb je hier wat aan of heb je vragen over je eigen teksten? Neem gerust contact met ons op!

No Comments

Leave a Reply